Vrhunsko

15 maart 2016 - Zalec, Slovenië

Vrhunsko, excellent! Een term die voor de doodgewone Nederlander amper uitspreekbaar is maar die ontzettend van toepassing is op de afgelopen paar dagen!
Het begon deze morgen. Tijdens het tanden poetsen bulderde er ineens een vraag door de gang. "Hebben jullie al ontbeten?" Ja (Slovenen blijven dit nog altijd raar vinden, hier ontbijt er schijnbaar namelijk niemand die goed bij zijn verstand is, behalve de crazy Dutch natuurlijk ;-)). Volgende vraag: "Hebben jullie nog honger?". Nee....ehm...ja...ehm.....misschien? Wat schaft de pot? "We hebben iets te vieren, kom mee!" Braaf als we zijn zaten we zodoende voor de zoveelste keer s'morgens naast de dierenartsen aan de grote ronde tafel te genieten van (jawel ;-)) worst, brood en cognac! Even terzijde, ondertussen zijn onze Sloveense collega studenten hard aan het werk op de kliniek met het uitmesten van de stallen. Maar ja, hoe kun je een bevel van de prof negeren? Hij spreekt toevallig een paar woorden nederlands waarvan "ETEN !!" de meest gebruikte is ;-) Wij zeggen, weer een goede start van de dag.
Ons ontbijt was echter nog maar het begin. Vandaag stond een bezoek bij een van de grootste klanten van de praktijk op het programma voor drachtcontrole, bloedafnames en onthoornen van de kalveren. Deze mensen hebben 2 vrijgezellige boerenzonen die ze maar al te graag aan iemand willen koppelen. Zodoende is er aan hulp en blije gezichten geen gebrek wat het werk zoveel plezieriger maakt, zeker als dan ook nog blijkt dat van de 18 koeien die we gecontroleerd hebben er 16 drachtig zijn! Bravo! Na het werk werden we tussen onze vrijgezellige vrienden aan de tafel geplaatst en overladen met huisgemaakte lekkernijen en overheerlijke witte wijn. De lunch werd afgesloten met zelfgemaakte yoghurt (de beste die we tot nu toe geproefd hebben) en kaiserschmarrn, jammie! :-D

Zoals jullie weten staat onze runderkliniek momenteel bijna helemaal vol met kalveren. We kunnen jullie meedelen dat twee van de drie nieuwe stieren ondertussen al bijna volledig hersteld zijn :-D. Alleen onze Belgisch Blauwe vriend heeft het nog wat moeilijk met zijn hardnekkige longontsteking. Nu komen niet voor niets van een faculteit in Belgisch Blauw Land dus we komen er niet onderuit om deze stier een VIP behandeling te geven. Dit is inclusief een make'-over (lees het scheren van de rug om oververhitting tegen te gaan, gecombineerd met de nodige behandeling tegen kleine kriebelige beestjes en kruiperige schurftmijten ;-). Onze vriend is een wandelend diergeneeskundig prentenboek die mag genieten van een all inclusive welness in ons koeienresort ;-)

Ter afsluiting brengen we ons spectaculaire weekend ter sprake. In één van de mooiste valleien van Slovenië werd een diergeneeskundig congres voor rundveeartsen gehouden. En het beliefde onze collega's dat we meegingen. Onze argumenten dat er maar 2 van de 12 lezingen in het Engels waren en dergelijke meer werden vakkundig afgewimpeld. Schijnbaar zijn er namelijk meerdere voordelen aan het bijwonen van dit congres. We zullen ze even voor jullie op een rijtje zetten:
- De natuur in de vallei is wonderschoon.
- 2 Engelse lezingen is ruim voldoende dan blijft er tenminste tijd over om in deze natuur rond te struinen.
- Voor 50 euro kun je je te buiten gaan aan een bult eten en gezellig mee feesten tijdens het galadiner.
- Schijnbaar hebben we al teveel gewerkt zonder vrij te nemen volgens de geleerden hier ;-)
- Er is een chronisch tekort aan vrouwelijke dansers (de rundvee mannen zijn duidelijk in overvloed).
Voor ons was het duidelijk, genoeg redenen om de laarzen eens aan de kant te gooien, de overall in de was te smijten en de jurkjes tevoorschijn te halen ;-) Vanaf het moment dat we in Logarska aankwamen wisten we al dat we hier geen spijt van zouden krijgen. Na het bijwonen van twee excellente lezingen gecombineerd met een praatje met de presenterende professor uit Duitsland voelde het aan als een mini vakantie. Compleet met een boswandeling in de sneeuw, warme chocolademelk en een bad. Het feest was onvergetelijk, schijnbaar (we kwamen hier de volgende dag pas achter :p) hebben wij gedanst met bijna iedereen inclusief hoge heren van allerlei bestuursorganen en veterinaire organisaties (die overigens allemaal hun mannetje staan op de dansvloer ;-)). Dit resulteerde in spierpijn de volgende dag maar dat mocht de pret niet drukken! Na nog meer overheerlijk eten was het tijd om huiswaarts te keren. Zoals altijd met de BMW 4x4 van de prof, maar deze keer met een andere bestuurder. Kat had voor de grap eens gevraagd of ze deze auto eens mocht testen. Resultaat: een sleutelbos in je handen en een prof die zich enigzins ongemakkelijk voelt omdat hij normaal nooit, maar dan ook nooit in zijn eigen auto op de passagiersstoel zit ;-) Het was een vrhunsko weekend!!!

1. Julian:
    16 maart 2016
    Dan toch eens de BMW mogen pakken! Leuk!
  2. Aren:
    16 maart 2016
    Wat een geweldige story weer en ja belangstelling zullen je wel hebben gehad. Ze zullen die blije gezichten wel missen als jullie weer weg zijn. Maar ben er van overtuigd dat dit niet het eerste en laatste bezoek aan dat land zal zijn en evt de kliniek.
    Geniet nog van de laatste weken. Hier genieten wel van de zo'n. Wel fris maar wel mooi
  3. Marja mes:
    16 maart 2016
    ik heb weer genoten van jullie verhaal.
    en reed ze goed in de bmw.
    en geen bekeuring gehad.
    of heeft ze een rijbewijs.
    groetjes van marja. xxx
  4. Anneke admiraal:
    16 maart 2016
    weer een heerlijk verhaal meiden.
    Ze zullen jullie zeker missen als jullie weer naar huis "moeten"
  5. Ingrit:
    16 maart 2016
    Geweldig weer om te lezen .
  6. Opa en oma:
    16 maart 2016
    weer geweldig die verhalen.
    willen jullie nog wel naar huis?
    prachtige foto"s.
    opa en oma.