Lep vikend

4 maart 2016 - Zalec, Slovenië

Beste lezers, vanuit deze plaats waar zon en regen elkaar bijna dagelijks afwisselen wensen wij jullie een fijn weekend (lep vikend!). Voorafgaand zullen we nog even wat nieuwigheden van de afgelopen week met jullie delen ;-)

Allereerst waren de dierenartsen afgelopen week erg blij met ons evenals de meeste boeren. Deze dames brengen namelijk geld in het laatje ;-) Een voorbeeld uit de praktijk ;-) Afgelopen week waren we te gast op één van onze betere boerderijen, een schitterende stal vol met prachtige koeien die zowel veel produceren als er goed uitzien. Tijdens een gezellig gesprek met de boer en de opa begon de beste man op een gegeven moment ons te testen met vragen zoals hoeveel kg zouden deze kalveren wegen en hoeveel geld zou ik ervoor kunnen vangen? Na deze vragen beantwoord te hebben kwam de moeilijkste vraag. Wat vinden jullie van deze kalveren? Eerlijkheid gebood ons te zeggen dat ze er allemaal prachtig uitzagen op eentje na. Dilemma..... moeten we als botte Hollanders direct zeggen of niet?!? Na even wikken en wegen besloten we dit gewoon te zeggen. Waarop gereageerd werd met: "onderzoek het dier maar en kijk maar wat er scheelt". Zo gezegd zo gedaan een longontsteking met koorts bleken we vanaf een afstand geroken te hebben ;-) Onze dierenartsenogen worden hier namelijk elke dag een beetje meer getraind! De boer was zeer content met ons wat resulteerde in een lading eieren (20 stuks voor 2 personen gaat wat ver ;-)) en acht huisgemaakte worsten! Dat is goed zaken doen ;-)

Naarmate we de boeren vaker bezoeken willen ze ook steeds meer van ons weten. Een van onze nieuwe vrienden wilde graag onze namen weten. Nu blijkt echter dat de naam Katharina in Slovenië relatief normaal en veelvoorkomend is. Simone is daarentegen een iets ander verhaal. Simona kent men hier wel, alleen heeft dit niet de gewenste betekenis..... er is zelfs een liedje dat si..si mona heet en geloof het of niet mona is hier een scheldwoord ;-) Uiteraard worden we nu bij deze boer  steeds begroet met dit liedje :p
Gelukkig zijn voor sommige dingen in het leven woorden echter niet nodig. Wij waren eens op zoek naar een toilet op de boerderij (de schnaps moet af en toe doorgespoeld worden ;-)). In het Engels werden wij niet begrepen dus zat er maar één ding op dan het goede oude handen en voeten werk. Beeld je een kleuter in die moet plassen, imiteer dan dit plaatje zelf en iedereen rent voor je uit om je de wc te wijzen ;-)

Af en toe komt het voor dat wij eens kwaad zijn op een koe als zij niet helemaal mee wil werken. Het is dan gemakkelijk dat niemand ons hier verstaat zodat we gemakkelijk dingen kunnen zeggen zoals jij kleine rotzak! als we het even zat zijn. Hetzelfde proberen de boeren hier andersom te doen. Ze weten soms alleen niet dat ons Sloveense woordenboek voor driekwart uit zulk soort woorden bestaat. Toen een van de boeren een gerichte karatetrap van zijn vaars te pakken had barstte hij los in een (ons bekende) scheldkannonade. Om vervolgens heel verbaasd op te kijken omdat wij bijna in ons broek piesten van het lachen. Zijn vrouw gaf hem een dikke knipoog en vermelde even subtiel dat de meiden van Nizozemska wel degelijk een paar woordjes Sloveens spreken ;-)

Nu is het uiteraard niet allemaal kommer en kwel. De mensen zijn nog steeds ontzettend vriendelijk en sociaal. Ook hiervan hebben we een paar voorbeelden. Beeld je in dat je in een wildvreemd land in de Lidl loopt en druk nederlands aan het babbelen bent over het menu van de volgende dagen, tot je plots uit de droom gewekt wordt door een "hello!". Geen Adele deze keer, maar een van de dierenartsen hier die ook boodschappen aan het doen was. Even een praatje in de supermarkt met bekenden kan dus ook in Slovenië. Volgens ons zijn we al redelijk ingeburgerd ;-)
Ook zijn we nu in het trotse bezit van een sweater van de uni van Ljubljana. Gekregen van één van onze nieuwe vrienden die er een sweater van de universiteit Gent in ruil voor terug krijgt! Alweer een mooi aandenken!

1. Aren:
    4 maart 2016
    Met smaak weer gelezen. Hier zijn koffers en tassen ingepakt voorzien van enige boodschappen die men in Slovenië niet heeft. De rest weet ik niet maar zal bestaan uit wat kleding en lichamelijke onderhoudsmiddelen.
    Hoop voor jullie op een leuk weekend.... denk t wel
    Ik blijf wel achter bij ons eigen vee. Xxx
  2. Anneke admiraal:
    4 maart 2016
    Oh oh jullie werken wel hard, maar beleven ook een hoop lol eh
    Ik zal het morgen eens van dichtbij komen bekijken.
    De koffers zijn eindelijk gepakt, tis maar goed dat ik ook een grote koffer mee neem, anders kunnen de bestelde goederen niet eens allemaal mee hahahaha. Tot morgen meiden
  3. Marja mes:
    5 maart 2016
    ik heb weer genoten van jullie verhaal.

groetjes van marja. xxx
  4. Opa en oma:
    5 maart 2016
    Weer een prachtig verhaal,van die eieren kunnen jullie wel advocaat. maken. Opa vind dat jullie knap verwend worden,met al die eieren en worsten.Zo te lezen zijn de dames al echte dierenartsen.

Groetjes Opa en Oma.
  5. Simone:
    5 maart 2016
    Hahaha ja opa en oma ze zorgen hier in elk geval goed voor ons! Goed idee van die advocaat! Kzal het recept eens opzoeken dan kunnen we dat zeker maken!